هشترود

هشترود

  شهرستان هشترود

  سابقه تاریخی

شهرستان هشترود در سال 1321 دهکده‌ای بود در دامنه آفتابگیر رودخانه سراسکندرود که در سال 1337 به فرمانداری مبدل می‌شود. نام هشترود به دلیل جریان هشت رودخانه قرانقو، آیدوغموش، آجی‌چای، قلعه‌چای، قوری‌چای، لیلان‌چای، اجیرلو و قره‌قیه می‌باشد که از این شهرستان می‌گذشتند.

موقعیت جغرافیایی

شهرستان هشترود با وسعت 1990 کیلومتر مربع (4.4 درصد مساحت استان) در 120 کیلومتری تبریز واقع شده و از سمت شمال با شهرستان بستان‌آباد، از سمت شرق با شهرستان میانه، از سمت غرب با شهرستان مراغه و از سمت جنوب با شهرستان چاراویماق هم‌مرز است.

تقسیمات کشوری

طبق آخرین تقسیمات کشوری شهرستان هشترود دارای دو بخش به نام‌های مرکزی (شامل دهستان‌های علی‌آباد، کوهسار، قرانقو، سلوک و چاراویماق شمال شرقی) و نظرکهریزی (شامل دهستان‌های آلمالو و نظرکهریزی)، دو نقطه شهری به نام‌های هشترود و نظرکهریزی و 233 آبادی می‌باشد.

جمعیت

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1390، جمعیت شهرستان هشترود در حدود 60822 نفر (1.6 درصد جمعیت استان) و جمعیت مرکز این شهرستان 19903 نفر برآورد شده است. جمعیت شهری این شهرستان 21169 نفر و جمعیت روستایی آن 39653 نفر و تعداد خانوار آن 16265 خانوار است.

اقلیم و آب و هوا

ارتفاع عمومی زمین در این شهرستان از 1300 متر تا 3200 متر متغیر است. قسمت اعظم اراضی منطقه را زمین‌هایی تشکیل می‌دهند که ارتفاع عمومی آنها از 1500 متر الی 2000 متر می‌باشد.

وضعیت اقتصادی

با توجه به وجود 10 معدن فعال و استخراج سنگ گچ، کنگلومرا، مرمر و سنگ نمک، در بخش معدن نیاز جدی این شهرستان، سرمایه‌گذاری در واحدهای فراوری این مواد می باشد. به لحاظ وجود منابع آبی متعدد، این شهرستان یکی از مناطق مستعد پرورش ماهی در استان می‌باشد و با انجام سرمایه‌گذاری در طرح‌های آب و خاک و توسعه شبکه‌های آبرسانی می‌توان قسمت اعظمی از اراضی دیم شرق منطقه را به آبی تبدیل نمود و بر رونق فعالیت‌های کشاورزی به خصوص توسعه باغات شهرستان افزود.

نقاط تاریخی و دیدنی

قلعه باستانی ضحاک یا فاناسپا (در 14 کیلو متری جنوب شرقی هشترود)، چشمه پیرسقا (در 40 کیلومتری بخش قره‌آغاج)، بقعه منسوب به شیخ بایزید بسطامی (در 10 کیلومتری غرب شهرستان هشترود)، مسجد جامع هشترود

نویسنده مطلب: هادی فرهمندی

هادی فرهمندی

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...